در ساختمانهای پرتردد مانند هتلها، مراکز فروش، بیمارستانها و ... متناسب با حجم جابجایی مسافرینبیش از یک آسانسور نصب شده به بهره برداری میرسد. بدیهی است که وجود بیش از یک آسانسور در یک مجموعه نیاز به کنترل گروهی آنها را ایجاب میکند. روشهای متفاوتی برای هماهنگی بین دو دستگاه آسانسور وجود دارد که همگی چه از لحاظ مدارات الکتریکی و چه از لحاظ نرم افزار در تابلوی کنترلانها قرار گرفته در طول سالها هر کدام سالها هر کدام از این روشها طراحی و ایجاد شده به استفاده و بهره برداری رسیده و از رده خارج شده است.
در تابلوهای کنترل رلهای ، هنگام کار کردن در حالت دوپلکس به تعداد رلهها و پیچیدگی مدار افزوده میشود، اما در تابلوهای کنترل میکروکنترلی همانطور که انتظار میرو یک سخت افزار کوچک به همراه یک نرم افزار بسیار پیچیده در برخی مواقع به کمک هوش مصنوعیوظیفه دوپلکس شدن را به عهده میگیرد.
سیستم مدیریت ترافیکدر آسانسورهای مرتفع، امنیت ورفاه و ذخیره سازی انرژی و همچنین مقصدیابی هوشمندانه و بهبود روز افزون به دلیل استفاده از هوش مصنوعی را به ارمغان میآورد.
ویژگیهای یک سیستم دوپلکس :
1. جلوگیری از حرکتهای مضاعف (حرکت دو کابین برای یک درخواست)
2. بازدهی یک زوج دوپلکس بیشتر از دو آسانسور تکی میباشد.
- کاهش انرژی مصرفی در کل
- کاهش میانگین زمان انتظار مسافر
3. در تعداد شستیهای احضاردر طبقات صرفه جویی میشود
4. همواره دو تابلوی کنترل باید از موقعیت و شرایط یکدیگر باخبر باشندف تا برای ارائه سرویس به یک درخواست مشخص تصمیم گیری کنند که کدام آسانسور سرویس دهد.
5. هرگاه یکی از آسانسورها به دلایلی که در زیر آمده نتوانند سرویس بدهد (از مدار خارج شود) آسانسور دیگر به صورت تکی (سیمپلکس) عمل کرده، به تمامیدرخواستها سرویس میدهد. نکته مهم آن که پس از رفع عیب آسانسور معیوب ، به صورت خودکار دوباره به حالت دوپلکس بازگردد.
- باز ماندن درب برای مدت طولانی :به عنوان مثال اگر مسافری برای 10 دقیقه مانع بسته شدن درب بشود، این آسانسور از جالت دوپلکس خارج شده ، آسانسور دیگر به صورت تکی عمل خواهد نمود.
- گرم شدن بیش از حد موتور :به گونهای که حسگر حرارتی آن عمل کند، در این شرایط تا خنک شدن موتور، تمامیدرخواستها را آسانسور دیگر میپذیرد.
- خراب شدن یکی از آسانسورها به هر دلیل موجب میشود که از حالت دوپلکس خارج شوند.
- حالت رویزیون
- خاموش شدن یکی از آسانسورها
مثال : بررسی 3 حالت قرارگیری کابینها در طبقات و نحوه سرویس دهی انها به شستیهای احضار :
الف - در این حالت آسانسور نزدیک تر که در حالت طبقه سوم ایستاده است احضار را دریافت میکند.
ب - در این حالت اگرچه کابین طبقه سوم به GF نزدیک تر است ولی به علت این که در حال دور شدن از آن میباشد آسانسور دیگر احضار را دریافت میکند.
ج - در شرایط مساوی همواره Master انتخاب میشود.