دربدر یک سیستم آسانسور ، به طور همزمان دارای دو جنبه ایمنی و تزئینی است. در نتیجه از اهمیت ویژهای برخوردار میباشد، در ضمن باید در هنگام نصب آن مانند قسمتهای دیگر مکانیکی آسانسور، دقت زیادی انجام پذیرد، زیرا کمترین بی دقتی ممکن است موجب تحمیل زیانهای مالی فراوانی شود.
انواع درب :
درب آسانسور، از لحاظ مکانیکی به 3 دسته کلی ، دربساده ( کابین بدون درب ) ، نیمه اتوماتیک و تمام اتوماتیک تقسیم شده ، این دربها از لحاظ الکتریکی به گونههای متنوع دیگری تقسیم میشود که در جدول زیر مشاهد میگردد :
ردیف | نوع درب |
نوع موتور |
درایو کنترل | درب طبقه |
درب کابین |
نوع حرکت | توضیحات |
1 |
درب ساده | ندارد | ندارد | لولایی | ندارد | لولایی | - |
2 |
نیمه اتوماتیک سماتیک | 24VDC | دارد | لولایی | کشویی | چپ بازشو - راست بازشو | - |
3 |
نیمه اتوماتیک اتوبوسی | 24VDC | دارد | لولایی | اتوبوسی | تاشو (آکاردئونی) | - |
4 |
تمام اتوماتیک سماتیک | 24VDC | دارد | کشویی | کشویی |
تلسکوپی: راست بازشو - چپ بازشو سانترال : وسط بازشو |
- |
5 |
نیمه اتوماتیک سه فاز |
سه فاز 380V | ندارد | لولایی | کشویی | چپ بازشو - راست بازشو | ترانس 3 فاز 380 -96 |
6 |
تمام اتوماتیک 3 فاز |
سه فاز 380V | ندارد | کشویی | کشویی |
تلسکوپی: راست بازشو - چپ بازشو سانترال : وسط بازشو |
ترانس 3 فاز 380 -96 |
7 |
نیمه اتوماتیک 3 فاز |
سه فاز 380V | دارد | لولایی | کشویی | چپ بازشو - راست بازشو | فرماتور - سلکوم |
8 |
تمام اتوماتیک 3 فاز |
سه فاز 380V | دارد | کشویی | کشویی |
تلسکوپی: راست بازشو - چپ بازشو سانترال : وسط بازشو |
فرماتور - سلکوم |
9 |
نیمه اتوماتیک |
تک فاز 220V | دارد | لولایی | کشویی | چپ بازشو - راست بازشو | فرماتور - سلکوم |
10 |
تمام اتوماتیک | تک فاز 220V | دارد | کشویی | کشویی |
تلسکوپی: راست بازشو - چپ بازشو سانترال : وسط بازشو |
فرماتور - سلکوم |
توضیح :
اگرچه سماتیک ، فرماتور ، سلکوم و ... نامهای شرکتهای سازنده اروپایی درب است اما به طور کلی به واژههای مناسی برای نامیدن نوعدرب با ویژگیهای مشخص تبدیل شده از این رو از این نامها در جدول فوق استفاده شده است.
- منحنی عملکرد :
دربهایی که مجهز به درایو کنترل هستند، میتوانند حرکت لتههای درب را در بهترین حالت ممکن کنترل نمایند. عواملی مانند سرعت بسته و باز شدن درب، حساسیت در مقابل نیروهای مخالف هنگام بسته شدن که میتواند در اثر برخورد لته درب با بدن مسافرین باشد و از امکاناتی است که در یک سیستم کنترل درب فراهم میآورد.
یکی از پیچیدگیهای عملکرد کنترل درب اتوماتیک ، ناهمسان بودن ویگژگیهای مکانیکی دربهای طبقات میباشد. اگرچه در این دربها از لحاظ ظاهری کاملا مشابه یکدیگر میباشند، اما ویژگیهای مکانیکی آنها مانند مقاومت فنر ، اصطکاک قسمتهای مکانیکی و ... موجب میشود که کنترل سرعت این گونه دربها دشوارتر شود.
این موضوع هنگامیخود را نمایان میکند که به طور مثال دمای طبقهای با طبقات دیگر ساختمان مقفاوت میباشد، برای رفع این مشکل کنترل حلقه بسته سیستم سردرب پیشنهاد میگردد. به این ترتیب که از سرعت و کان درب در هر لحظهای نمونه گیری شده در کنترل درب دخالت داده شود.