پس از آشنایی با تجهیزات سری استپ ، به بررسی مدار الکتریکیآن میپردازیم . لازم به یاد آوری است که بسته به نوع درب کابین تغییراتی در تعداد و نحوه سیم کشی تجهیزات در مدار سری استپ ایجاد میشود.
- ترتیب بسته شدن کنتاکتها در مدار سری استپ :
عملکرد صحیح مدار سری استپ به گونه است که مرحله به مرحله برقرار میشود، به عبارت دیگر با تکمیل شدن هر مرحله از آن ، فیدبکی به تابلوی کنترل رسیده، مرحله بعدی با برقرار شدن مجموعه دیگری از کنتاکتها آغاز میشود. این عملکرد مرحلهای به این دلیل است که در صورت تکمیل نشدن گروه نخست سری استپ، مرحله دوم نباید کامل نشود و همینطور تا آخر.
در برخی تابلوهای کنترل مدار سری استپ از ترمینالی به نام G90 آغاز میشود. با تکمیل شدن قسمت عمومیسری استپ ترمینال TP4 برق دار شده نوبت به گروه دوم میرسد، با بسته شدن درب طبقهای که کابین در آن حضور دارد، ترمینال 66 برق دار شده نوبت به بسته شدن درب کابین نی رسد، پس از بسته شدن درب کابین ، ترمینال 69 برق دار شده ، باید مگنت درب بازکن تحریک شود تا کنتاکت قفلها هم تکمیل شده ، در پایان 68 برق به بوبین کنتاکتورهای اصلی تابلو کنترل برسد.
- شرایط موازی نمودن تجهیزات سری استپ :
طبق استاندارد، موازی نمودن تجهیزات با کنتاکتهای سری استپ فقط در موارد زیر مجاز خواد بود :
1. هم سطح سازی با درب باز Pre door opening :
در برخی از موارد که کابین آسانسور بزرگ دارای درب تمام اتوماتیک و ساختمان پر تردد میباشد برای سهولت در پیاده شدن مسافران و کاهش زمان توقف درب پیش از توقف کامل کابین ، شروع به باز شدن مینماید، به طوری که هنگام توقف کابین در تراز طبقه درب به طور کامل باز شده است. اما همانطور که میدانیم با باز شدن درب کابین کنتاکت مربوط به آن قطع شده ، کابین به دلیل قطع شدن سری استپ میایستد. برای جلوگیری از توقف کابین در این شرایط، در ناحیهای مشخص، کنتاکت درب کابین و طبقه مورد نظر پل شده و در نتیجه کابین میتواند با سرعت بسیار کم که مربوط به پیاده روی سر طبقه است با درب باز حرکت کند. طبق استاندارد حداکثر سرعت هم سطح سازی 80 سانتی متر بر ثاتیه است.
2. هم سطح سازی مجدد با درب باز Releveling :
در برخی از موارد مانند کابینهای سنگین باری و سیستمهای هیدرولیک ، کابین پس از توقف کامل پس از گذشت زمان یا با پر و خالی شدن آن، از تراز طبقه خارج میشود. برای آن که دوباره به تراز طبقه برگردد لازم است تا کمیبا درب باز حرکت نماید.پس لازم است تا کنتاکت درب کابین و آن طبقه پل شود. حداکثر سرعت هم سطح سازی مجدد 30 سانتی متر بر ثانیه است.
3. عملکرد تخلیه و بارگیری Docking :
در آسانسورهای باری برای آن که جابجایی بار آسان تر شود لازم است تا کف کابین هم تراز کف کامیون مربوطه شود، پس لازم است کابین محلی بین دو طبقه اعزام شده برای جابجاییی بار باید درب آن همچنان باز باشد.
4. در آرودن از حالت قطع کن :
در موارد که کابین سنگین است پس از عمل کردن ترمز ایمنی، برای خارج ساختن آن از حالت ترمز، لازم است کابین با سرعت حداکثر 0/63 متر بر ثانیه به حرکت در بیاید، اما به دلیل قطع شدن سری استپ این کار میسر نیست، در ضمن به دلیل سنگینی کابین به کمک دست نیز نمیتوان این کار را انجام داد. در این موارد به کمک کلیدهای ویژه که در جعبههایی با درب قفل دار در دسترس تعمیرکاران قرار دار، بخشی از سری استپ پل شده کابین به حرکت در میآید.