کاربرد حسگر دوددر آسانسورها در ساختمان یا چاه آسانسوربرای هشدار در برابر آتش سوزی میباشد.
نحوه کار برخی از حسگرهای دود بدین ترتیب است که پیش از آن که شعله به طور کامل به وجوئ می آید، ذرات ریز دود ( که غیز قابل دیدن هستند ) از جسم در آستانه سوختن متصاعد میگردد، در حفره آشکار ساز مقدار بسیار کمیماده رادیو اکتیو وجود دارد ( خیلی کمتر از آنکه زیان آور باشد) این ماده ، جریان ضعیفی در حفره ایجاد میکند. ذرات دود با ورود به حفره جریان را قطع کرده موجب فعال شدن حسگر میشود، بدین ترتیب رله خروجیانبه کار افتاده، قسمتهای بعدی مانند آژیر به کار میافتند.
در انواع دیگر ورود ذرات دود به داخل محفظه حسگر ، موجب انحراف بسیار اندک شعلههای نوری داخل محفظه شده گیرندههای بسیار حساسی در سمت دیگر آنها را دریافت کرده رله خروجی آن عمل میکند.
حسگرهای دود در قسمتهای مختلف یک سیستم آسانسور قرار میگیرند تا بتوانند به طور کامل بروز یک آتش سوزی را تشخیص دهند. هنگام وقوع آتش سوزی در ساختمانهای مجهز به سیستم تشخیص آتش سوزی ، کابینها به طور خودکار به طبقه همکف اعزام میشوند
اما اگر آتش سوزی در طبقهی همکف اتفاق افتاده باشد چه؟
در این صورت باید کابینها به طبقه دیگری منتقل شوند. با کمک حسگرهای دود مدیریت برای سیستم کنترل در این شزایط آسان تر میگردد. نکته مهم در مورد حسگرهای دود محل نصب انها میباشد تا در صورت بروز آتش سوزی در کمترین زمان ممکن دود حاصل از آن را حس کنند.
در برخی از ساختمانها ، دریچههایی نصب شده در قسمت بالایی چاه آسانسور، خطر خفگی مسافران داخل کابین و دیگر افراد را به حداقل میرسانند. این سیستمها با اتکا به عملکرد صحیح حسگرهای دود محل دقیق بروز آتش سوزی را تشخیص داده ، دریچههای آسانسور متناسب با آن را با میککند. در همین هنگام حرکت کابین به سمت طبقاتی که از خطر اتش سوزی دور هستند نیز میتواند بسیار کارامد باشد.
نکته 1 :سیستم اعلام حریق و حسگرهای آن ف مربوط به ساختمان بوده ، خروجی انها به تابلو فرمان وصل میشود.
نکته 2 :عملکرد کلید Fire دارای دو فاز کاری است:
- در فاز 1 ، آسانسورها از حالت سرویس دهی عادی خارج شده ، در هیچ طبقهای توقف نکرده ، درب کابین را باز نمیکنند و به سمت آتشنشانی (Fire Floor) به حرکت در میآیند.
- در فاز 2 ، که توسط مامورین آتش نشانی انتخاب میشود، کابین برای هدایت به سمت طبقات آتش گرفته از داخل کابل کنترل میشود.
نکته 3 :در اکثر استانداردهای معتبر ، این جمله که " هنگام آتش سوزی از آسانسور استفاده نکنید " دیده میشود، دلیل آن این است که در هنگام آتش سوزی ، چاه آسانسور مانند دوکش عمل کرده ، میتواند تجمع دود در آن برای مسافران خطرناک باشد. دلیل دیگر آن که در اثر آتش سوزی، شستیهای احضار طبقه آتش گرفته ، میسوزد و امکان اتصالی کنتاکت داخلانوجود دارد ، در نتیجه کابین پر مسافر به سمت آن طبقه حرکت کرده همگی آسیب ببینند.
نکته 4 :طبقه آتش نشانی طبقه ایست که در شرایط آتش سوزی ، کابین به سمت آن حرکت کرده ، ایمن ترین طبقه برای خروج مسافران است .