با توجه به اهمیت وزن در سیستمیمانند آسانسور ، همواره لازم است تا تابلوی کنترلاز وزن کابین اطلاع کافی داشته باشد، این کار به کمک حسگر وزنامکان پذیر میشود. حسگر وزنمقاومت الکتریکی تابع فشاری است که در یک پل وتستون قرار گرفته از تغییر سطح ولتاژ آن به مقدار تغییر وزن در کابین پی برده میشود. در ضمن معمولا نمایشگرهایی نیز در داخل کابین برای نمایش وضعیت وزن کابین به مسافران نصب میگردد.
در روشی ساده تر به جای استفاده از حسگر وزناز یک میکروسوئیچ ساد هبا پیچ تنظیم استفاده میشود. این روش به دلیل ماهیت میکروسوئیچ به شکل off/on عمل کرده دارای کارایی کمتری میباشد.
محل نصب اورلود :
- حسگر وزنرا در مکانهای مختلفی از آسانسور میتوان نصب نمود، یکی از متداول ترین مکانها روی سیم بکسلهای کابین میباشد. با افزایش وزن کابین سیم بکسلها کشیده تر شده فشار بیشتری به پیچ تنظیم میآورد این مسئله موجب میشود دستگاه نیروی حاصله را اندازه گیری نموده ، وزن کابین محاسبه گردد.
- روش دیگر نصب حسگرها در زیر کابین میباشد. به این ترتیب که معمولا چهار عدد حسگر در چهار نقطه کفکابین از زیر نصب شده، سیمهایاندر ترمینالهای مربوطه متصل میشود. در این روش در اثر برخورد کابین به ضربه گیر کف چاه ، امکان صدمه رسیدن به آن وجود دارد.
- روش دیگر نصب بر روی یوک کابین است. به این ترتیب که روی یوک بالا کابین یک سوراخ ایجاد شده پس از ایجاد دنده داخلانحسگر به داخلانپیچیده میشود، با سوار شدن نفرات به داخل کابین یوک به میزان کمیتابیده شده همین تابیدگی کم ، موجب تغییر در حسگر شده وزن تشخیص داده میشود.
- روش دیگر نصب زیر پایه موتور اصلی در موتورخانه است. در این روش نیز حسگر وزنزیر یکی از پایههای شاسی موتور اصلی در موتورخانه قرار میگیرد، با افزایش وزن کابین این حسگر تحت فشار قرار گرفته میزان افزایش وزن را تعیین میکند.
نحوهی عملکرد سیستم اندازه گیری وزن و نحوه تصمیم گیری تابلوی کنترل به کمک یه مثال نشان داده است. با فرض آن که کابین 4 نفره است ، در صورت سوار شدن دو نفر که کمتر از ظرفیت کابین است، رو صفحه داخل کابین ok نشان داده شده ، آسانسور بدون هیچ مشکلی به کار خود ادامه میدهد. حال فرض کنیم در طبقهای 2 نفر دیگر هم سوار کابین میشوند. با توجه به این که ظرفیت کابین تکمیل شده است لامپ FULL LOAD روشن میشود در این شرایط دیگر به شستیهای طبقات سرویس نداده ، فقط به شستیهای داخل کابین سرویس میدهد.
حال فرض کنید در طبقهی بعدی یک نفر دیگر به داخل کابین اضافه میشود، به دلیل آن که وزن کابین از حد تعیین شده فراتر میرود رله خروجی حسگر وزنعمل کرده تابلوی کترل از حرکت کابین جلوگیری میکند.
البته یاد آوری این نمکه لازم است که وزن مسافران هرگز با هم یکسان نبوده برای انجام تنظیمات با پتانسیومترهای موجود بر روی دستگاه به طور عمومیو با سوار کردن افراد مختلف این تنظیمات انجام میشود. طبق استاندارد وزن هر مسافر برابر 75 کیلوگرم در نظر گرفته میشود به طوری که یک کابین 4 نفره باید بر اساس 300 کیلوگرم تنظیم شود.