همواره یکی از قسمتهای مهم کنترل آسانسور، تشخیص مکان کابینو توقف دقیق سر طبقه بوده و است که به شکلهای متفاوتی امکان پذیر میباشد، هر چند که هم اکنون تعداد زیادی از این وسایل به طور کامل از یادها رفته است.
به طور کلی در دو دسته قرار میگیرند :
1. روشهای مقایسهای یا ن
2. روشهای مطلق
در روش مقایسهای عمل تشخیص مکان کابین به کمک یک یا چند موقعیت مبنا انجام میپذیرد. به عبارت دیگر به کمک حسگرهای مختلف، تفاوت فاصله بین مکان فعلی و یک موقعیت ثابت محاسبه شده، مکان هر لحظه سوژه (کابین) به دست میآید.
به طور مثال در روش حسگرهای مغناطیسی روی کابین، پس از شناسایی مکان که در ابتدای کار انجام میشود، هر لحظه با شمارش پالسهای دریافتی از چاه ، مکان کابین اصلاح میگردد. در این روش صحت عر عدد به صحت عدد به دست آمده قبلی بستگی دارد.
در روش دوم تشخیض مکان هر لحظه به کمک تعدادی موقعیتهای ثابتدر طول مسیر حرکت کابین انجام میشود که در برخی از موارد این موقعیتها محدود و در برخی نامحدود ( تعداد بسیار زیاد) میباشد.
به طور مثال در روش لیمیت سوئیچ طبقات برای هر طبقه یک لیمیت سوئیچ د نظر گرفته میشود که در محل طبقه قرار گرفته، مربوط به همان یک طبقه است. در این روش اعداد به دست آمده استقلال داشته، در صورت بروز خطا، با خواندن عدد بعدی خطا حذف میشود.
ردیف | نوع روش | مطلق | مقایسه ای |
1 |
انواع سلکتور |
![]() |
|
2 |
لیمیت سوئیچ و سوئیچ آدمکی |
![]() |
|
3 |
مگنت سوئیچ و حسگر مدادی |
![]() |
|
4 |
ماورای صوت |
![]() |
|
5 |
شفت انکودر |
![]() |
|
6 |
نوار |
![]() |
![]() |
- در صورت نصب تجهیزات ردیف 3 بر روی کابین ، روش مقایسهای و در صورت نصب بر روی کابین روش مطلق ایجاد میشود.
- اهمیت توقف دقیق سر طبقه
همواره در کنار روشهای مختلف دوراندازی، توقف سر طبقه یا LEVELING از اهمیت زیادی برخوردار بوده است، زیرا پس از هر بار توقف کابین در سر طبقه مسافرینیا بار داخل کابین شده، یا از آن خارج میشوند.
درصورت بروز هر گونه مشکل، که از توقف دقیق کابیم در سر طبقه جلوگیری کند، این ورود و خروج دچار اختلال شده و موجب نارضایتی و در مواردی آسیب رسیدن به مسافرین یا بار خواهد شد.
روشهای قدیمی
1. روش سلکتور رلهای :
از قدیمیترین روشهای تشخیص مکان کابین، سلکتور رلهای میباشد.
در این روش به کمک پالشهایی که از یک حسگر (سوئیچ) نصب شده بر روی کابین (درحال حرکت در دو جهت) دریافت میشود، یک سلکتور به جرخش در میآِید و مکان کابین را در حاظهی خود نگهداری میکند. این روش با خاموش و روشن شدن برق تابلوی کنترل،حافظه مکان کابین پاک نمیشود. قابل ذکر است در این روش اگر کابین در حالت خاموش بودن تابلوی کنترل، حرکت داده شود (در شزایظ نجات اضطراری) موقعیت خود را گم میکند.
2. روش سلکتور ایستاده :
روش دیگر بدین ترتیب است که حرکت کابین توسط سیم بکسلو یا زنجیر به گیربکس کوچکی در موتورخانهمنتقل شده، باعث به حرکت در آمدن یک محور عمودی میشود. این محور دارای دنده بوده، یک مهره بر روی آن قرار دارد که باعث چرخش در آمدن محور به سمت بالا و پایین حرکت میکند.
بر روی مهره و همچنین بر روی بدنه این وسیله ، تعدادی کنتاکت قرار دارد که با به حرکت در آمدن مهره مزبور، به هم برخورد کرده، پالسهایی را برای تحریک تابلوی فرمان ایجاد مینماید.