امروزه در اکثر قریب به اتفاق آسانسورها نیروی محرکه توسط الکتروموتورها تامین میگردد. ساده ترین روش انتقال حرکت و توان مورد نیاز به فلکه کششی به صورت مستقیم است و با توجه به بالا بودن دور موتور الکتروموتورها، کاهش دور توسط فن آوریهای الکترونیکی با تغییر فرکانس و ولتاژ صورت میگیرد. در آسانسورهایی که از سزعت کمتری برخوردارند انتاقال حرکت به صورت مستقیم اقتصادی نبوده و امروزه 80 درصد آسانسورها به منظور کاهش دور به حد مورد نیاز و انتقال توان انتقالی، با ماهشش سرعت محور خروجی گیربکس استفاده میشود.
با توجه به ثالث بودن مقدار توان انتقالی با کاهش سرعت محور خروجی گیربکس گشتاور شروع حرکت آسانسور افزایش پیدا میکند. موتور گیربکسعموما در آسانسورهای با سرعت کمتر از 2/5 متر بر ثانیه استفاده میگردد. در گذشته گیربکسهایی که با چرخندههای ساده مورد استفاده قرار میگرفته است ولی بعدها با پیشرفتهای طراحی و تکنیکهای ساخت، گیربکسهای حلزونی به صورت استاندارد برای آسانسورها مورد قبول واقع شد و اکنون به جز موارد اشتثنایی عموما از این نوع گیربکس استفاده میشود.